Sunday, August 22, 2010

آموزش تعمیر و رفع مشکلات لپ تاپ ها - بخش دوم

فن دستگاه


لپ‌تاپ‌ها نيز همانند كامپيوترهاي شخصي در برابر گردوخاك، مانند آهن‌ربا عمل مي‌كنند. اگر سيستم شما به طور ناخودآگاه دوباره راه‌اندازي مي‌شود يا به طور دائم صفحه‌اي آبي رنگ را كه نشانه با مشكل مواجه شدن سيستم‌عامل‌است، مشاهده مي‌كنيد، در اين صورت زمان آن فرا رسيده تا پره‌‌هاي فن‌هاي دستگاه را تميز كنيد. موارد فوق نشانه‌هاي گرم شدن بيش از حد سيستم است، به ويژه اگر در طول فصول گرم اتفاق بيفتد. محفظه كوچك داخل لپ‌تاپ و كوچك بودن رابط تهويه هوا،‌ باعث مي‌شود، لپ‌تاپ‌ها به شدت در برابر گرما حساس باشند و فن‌هاي بسته شدن دريچه تهويه يا فن به آن معن است كه هواي گرم نمي‌تواند از داخل فن بيرون بيايد و هواي سرد نيز نمي‌تواند وارد شود.

واضح است كه دسترسي به فن‌هاي داخل لپ‌تاپ از دسترسي به فن‌هاي داخل كيس، دشوارتر است. دسترسي به فن‌هاي i،CPU GPU و تراشه اصلي (ممكن است سيستم شما هيچ يك از اين فن‌ها را نداشته‌باشد) معمولاً از طريق بازكردن دريچه روي آن‌ها ممکن است، اما فن‌هاي كوچكي كه اغلب در پشت و لبه‌هاي سيستم قرار مي‌گيرند به اين راحتي در دسترسي نيستند. گاهي اوقات راه دسترسي به آن‌ها، برداشتن صفحه كليد و پوشش رويي سيستم است. اين كار درباره بيشتر سيستم‌ها حتي به معني جدا كردن صفحه نمايش است. اين كار دشوار نيست، اما زمان‌گير است و در اولين تجربه بايد حوصله زيادي به خرج دهيد. در طول انجام كار مواظب قطعات لغزنده‌اي كه شكننده هستند، باشيد، همچنين هنگام جدا كردن گيره‌ها، لولاها و همچنين كابل‌هاي رابط دقت لازم را داشته‌باشيد.

در صورتي كه حتي بعد از پاك كردن تمام پره‌ها، باز هم لپ‌تاپ شما داغ مي‌كند. در اين صورت، سعي كنيد سرعت پردازنده را به صورت مصنوعي كاهش دهيد. گاهي اوقات عملكرد يك سيستم خراب با كاهش سرعت پردازنده، كاملاً طبيعي مي‌شود. در صورتي‌كه كاملاً خراب شده باشد، فن‌هاي لپ‌تاپها را مي‌توانيد از طريق خريد فن مستعمل يا فن نو از شركت سازنده، تعويض كنيد. براي كاهش سرعت پردازنده، وارد محيط بایوس شويد و به دنبال گزينه‌اي باشيد كه براي شما امكان كاهش سرعت واحد محاسبات پردازنده يا باس جلویی (Front Bus) را فراهم كند. البته بيشتر لپ‌تاپ‌ها چنين گزينه‌اي در اختيار شما قرار نمي‌دهند، اما جست‌و‌جو براي اين گزينه به ويژه در مدل‌هاي پيشرفته ممكن است جواب‌گو باشد . اگر چيزي پيدا نكرديد، در اين صورت مي‌توانيد سرعت پردازنده را از طريق خود ويندوز كاهش دهيد.

صفحه لمسي لپ‌تاپ

آيا لپ‌تاپ شما، صفحه لمسي جايگزين ماوس دارد؟ اگر جواب مثبت است، در اين صورت آيا ماوس متصل به سيستم به طور ناگهاني باعث پرش اشارگر ماوس مي‌شود؟ اين مسئله درباره بسياري از كامپيوترها رخ مي‌دهد و اگر شما به طور دائم از صفحه لمسي استفاده مي‌كنيد، در اين صورت راه‌حلي براي آن وجود ندارد. فشار مچ دست شما روي صفحه لمسي در اغلب موارد باعث مي‌شود تا اين صفحه دچار حالت نامتعادلي شود.

در صورت استفاده از يك ماوس سنتي كه از طريق USB به سيستم متصل شود، مي‌توانيد صفحه لمسي را خاموش كنيد. به قسمت Windows Notification Area (جايي كه ساعت سيستم در آن قرار دارد)مراجعه كرده و نرم‌افزار صفحه لمسي را پيدا كنيد (نرم‌افزار و صفحه لمسي معمولاً توسط شركت Synaptics توليد مي‌شود). از طريق اين قسمت، صفحه لمسي را غير فعال كنيد. كافي است روي يك تب با نامي شبيه به Device Settings كليك كرده و گزينه مورد نظر را در آن جست‌و‌جو كنيد. اگر چنين نرم‌افزاري در اختيار شما نيست بايد خودDevice Manager ويندوز را اجرا كرده و مدخلي با نام «Mice and other pointing devices» را بازكنيد و صفحه لمسي را كه در اين قسمت قرار دارد، غيرفعال كنيد.

مشكل مربوط به تصوير

اگر تصوير نمايشگر مي‌لرزد، مشكل از نور زمينه است و اين مشكل نيز به نوبه خود به مدار مبدلي مربوط مي‌شود كه انرژي برد را تأمين مي‌كند. اين نقيصه نشانه‌اي از مشكلات بزرگ‌تر است و ممكن است به‌زودي خروجي صفحه به قدري تاريك شود كه نتوانيد هيچ چيز را مشاهده كنيد.
تعويض مدار مبدل (Inverter Board) نيز توسط خود شما قابل انجام است، انجام اين كار دشوارتر از ساير موارد است و ما اصرار نداريم كه در اين مورد خودتان دست به كار شويد. اگر مي‌خواهيد در اين مورد اطلاعات كامل‌تري به دست آوريد مي‌توانيد به آدرس http://www.foxworld.ir/tutorial.php مراجعه كنيد. در اين آدرس مي‌توانيد مستندات آموزش قدم‌به‌قدم را براي اين كار مشاهده كنيد. گزينه مناسب‌تر، تعويض كل صفحه نمايش است. البته، در صورتي كه بتوانيد پانل مناسب پيدا كنيد، قيمت آن، تقريباً با كل قيمت لپ‌تاپ شما معادل خواهد بود بنابراين، راه حل اين است كه يك سيستم دست‌دوم مشابه با سيستم خود پيدا کنيد كه خراب شده‌باشد و صفحه نمايش آن‌را جايگزين صفحه نمايش سيستم خود كنيد.

بهترين مکان براي جست‌و‌جوي قطعاتي از اين نوع فروشگاه‌های قطعات دست‌دوم است. البته، پيدا كردن يك پانل مناسب زمان‌بر است، اما به خاطر داشته‌باشيد كه مي‌توان در اين موارد بسياري از لپ‌تاپها را به يك نمايشگر استاندارد متصل كرده و از آن استفاده كرد.

آماده شويد
حال كه با مطالعه اين مقاله، پيشنهادها و نکته‌هاي لازم را براي مواجه با يك لپ‌تاپ مشكل‌دار آموختيد، پس ديگر اين دسته از مشكلات خيلي براي شما ترسناك به حساب نمي‌آيد. با وجود ظاهر اوليه لپ‌تاپ كه يك محفظه غيرقابل نفوذ است، اما بسياري از مشكلات معمول آن قابل حل است يا آن‌كه حداقل مي‌توانيد داده‌هاي خود را بازيابي كرده و آن‌ها را به يك سيستم جديد انتقال دهيد.
اگر مي‌توانيد مشكلات را برطرف كنيد، در اين صورت مي‌توانيد لپ‌تاپ خود را در حالي كه با استفاده از حافظه يا هاردديسک جديد ارتقا يافته، دوباره در اختيار داشته‌باشيد.

No comments:

Post a Comment